مدیران شرکت های توزیع نیروی برق در گذشته، از مجموعه گسسته ای از نرم افزارهای توزیع و فناوری های عملیاتی سخت افزاری (OT) برای اطمینان از جریان ایمن و قابل اعتماد نیروی برق استفاده می کردند. در بخش های دیگر شرکت توزیع هم از سایر ابزارهای نرم افزاری و برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات (IT) برای رفع نیازهای مالی و مدیریت مشترکین استفاده می شد و به ندرت این دو سیستم با هم ارتباط داشتند.
امروزه، نیازهای نوظهور جامعه و مشتریان، مستلزم هماهنگی نزدیک بین سیستم های عملیاتی شبکه (OT) و بخش های نرم افزاری در ارتباط با مشتری (IT) می باشد. جامعه، خواهان محیطهای پاکتر و هزینههای کمتر تولید و توزیع انرژی است و این امر تنها زمانی قابل دستیابی خواهد بود که مشتریان بهطور مؤثرتری از انرژی پاک برق استفاده کنند و مشتریان هم به نوبه خود بتوانند برق را از یک منبع تجدیدپذیر در محل مصرف، تولید کنند و تولید اضافی را به شرکت توزیع برق بفروشند. آنها همچنین گزینه هایی برای صرفه جویی در مصرف برق و بررسی مصرف روزانه در برابر اهداف بودجه ای خود و همچنین کاربردهای پیشرفته تری نظیر شارژ خودروهای الکتریکی نیاز دارند.
هیچ بخشی از شرکت توزیع به تنهایی نمی تواند این نیازها را برطرف کند. در نتیجه، IT و OT باید با یکدیگر متحد شده و با اهداف مشترک تجاری در شرکت توزیع برق، همسو شوند. فرآیندها و برنامههای جدید در شرکت های توزیع برق، دیوارهای جداکننده مهندسین را در بخش های مختلف، پایین میآورند.
در دیدگاهی دیگر، بهره برداران شبکه توزیع برق مشتاق هستند تا با این چالشهای جدید گام بردارند. آنها نوسازی شبکه را به عنوان یک پیشرفت مهندسی در تامین انرژی جهان می شناسند. با این حال، آنها نمی توانند بدون نرمافزاری که به آنها کمک میکند تا نگرانیهای عملیاتی، تجاری و مشتری را برای بهره برداری از شبکه موجود گسترش دهد، نقش رهبری شبکه هوشمند را بر عهده بگیرند. فناوری های شکل گرفته در قرن بیستم لازم است اما به شدت ناکافی است.
راه حل قطعی، استقرار سیستم پیشرفته مدیریت توزیع انرژی الکتریکی (ADMS) است که سیستم های مختلف یک شرکت توزیع را به هم متصل می کند. یک ADMS به اشتراک گذاری داده های بلادرنگ معتبر شبکه با مصرف کنندگان را تسهیل می کند و در پاسخ، اگر قطعی برنامه ریزی نشده در شبکه رخ دهد، به خصوص در جایی که اتوماسیون وجود ندارد، اپراتور شبکه می تواند مستقیماً از طریق سیستم های مصرف کننده تشخیص دهد. علاوه بر این، یک ADMS می تواند زیرساخت مناسبی را برای بازار تبادل انرژی فراهم کند در حالی که همه بازیگران بازار می توانند با داشتن داده های بلادرنگ شبکه به طور فعال مشارکت داشته باشند.
چهار جزء اساسی یک ADMS مطابق شکل زیر عبارتند از:
-مدیریت دارایی
-مدیریت مشترکین
-مدیریت شبکه
-مدیریت فرآیند