مقالات علمی در خصوص مدیریت دارایی های فیزیکی

    رویکرد مبتنی بر ADMS در شرکت های توزیع نیروی برق

    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
     

    همراه با توسعه سریع و رو به تکامل چارچوب های نظارتی و کنترلی به منظور ادامه ارائه خدمات شبکه بصورت ایمن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه، شرکت های توزیع برق باید از طریق اجرای ADMS، رویکردهای جدید و مدرنی برای اتصال ایمن، مدل سازی DERها و... به کار بگیرند. بنابراین شرکت‌های توزیع برق، نیاز به فناوری‌های جدیدتر برای انطباق با رشد پایدار و علاقه فزاینده مشترکین به استقرار منابع تولیدپراکنده دارند و سیاست شرکت توزیع را، فناوری هایی که به کار می گیرد تعیین می کند. نسل آینده مدیریت شبکه توزیع، با رویکرد مشتری مداری و پشتیبانی از مدیریت داده‌های سمت مشتری، انعطاف‌پذیری در ارائه خدمات یکپارچه و مقیاس‌پذیر که تحول مؤثری در کسب‌وکار شرکت های توزیع دارد، و سایر فناوریهای جدید ساخته می شود. برای ایجاد این تحول، نیاز به تغییر رویکرد به سیستم پیشرفته مدیریت توزیع (ADMS) داریم.

    این تحول می‌تواند منجر به ایجاد چهار مسیر بزرگ رشد در تجارت شرکت‌های توزیع برق شود که در شکل زیر نشان داده شده است.

    تحول کسب و کار شرکت های توزیع نیروی برق بر اساس رویکرد ADMS
    تحول کسب و کار شرکت های توزیع نیروی برق بر اساس رویکرد ADMS

    بر اساس تصویر فوق، این چهار مسیر بزرگ رشد در تجارت شرکت‌های توزیع برق عبارت است از:

    1. مدل سازی شبکه های توزیع پیشرفته

    معمولا شرکت های توزیع یکی از مهم ترین مزیت های شبکه خود را منابع تولید پراکنده و گسترده موجود در آن می دانند و لذا وظیفه ذاتی شرکت‌های توزیع برق این است که برنامه‌ریزی و تدوین مدل‌های عملیاتی خود را بر اساس این منابع انجام دهند. مدل‌سازی شبکه توزیع که به عنوان یکی از مهم ترین تحولات ناشی از استقرار ADMS به شمار می آید، توانایی پایش تجهیزات و مدیریت دارایی های فیزیکی، استفاده از فناوری های پیشرفته نظیر دوقلوی دیجیتال و مدل سازی اتصال منابع تولید پراکنده صرفنظر از اندازه آنها را به شرکت می دهد. خلق ارزش برای شرکت های توزیع برق از طریق مدل سازی شبکه، در بهینه سازی توابع مدل سازی منابع تولید پراکنده نهفته است و از این طریق است که می توان به طور کامل تأثیرات منابع شبکه را مشاهده و مدل سازی نمود.

    2. سیستم مدیریت خاموشی

    یک سیستم مدیریت خاموشی مزایای مشخصی برای یک شرکت توزیع دارد. یک سیستم مدیریت خاموشی (OMS) باید بتواند با کوتاه کردن زمان خاموشی و بهبود معیارهای استاندارد قابلیت اطمینان شبکه، رضایت مشتری و شرکت توزیع را افزایش دهد. سیستم مدیریت خاموشی همچنین باید بتواند زمان رفع خاموشی را بمنظور کمک به مشترکین در برنامه‌ریزی برای مدت خاموشی، تخمین زده و اعلام کند. این سیستم باید امکان تجمیع منابع گروه های اجرایی مختلف را بمنظور کاهش انرژی توزیع نشده داشته باشد. با استقرار سیستم پیشرفته مدیریت توزیع، می توان به طور خودکار محدوده خاموشی را ایزوله و به طور موقت خاموشی مناطق اطراف را برطرف کرد.

    3. مدیریت تجهیزات هوشمند متصل به شبکه

    سیستم‌های مدیریت دارایی سنتی تعداد محدودی از مشخصات دارایی ها را نظیر سازنده، شماره سریال و برنامه نگهداری ذخیره و مدیریت می‌کنند، در حالی که برای مدیریت تجهیزات هوشمند متصل به شبکه به تعداد بسیار بیشتری از مشخصات نظیر جداول پیکره بندی، کالیبراسیون، بروزرسانی نرم افزاری برد تجهیزات و حتی برنامه زمانبندی تعویض باتری تجهیزات نیاز دارد تا بتوان از در دسترس بودن این دارایی ها اعم از سنسورها و تجهیزات شبکه، اطمینان حاصل نمود. در یک شرکت توزیع بزرگ و پیشرفته، ممکن است میلیون ها تجهیز هوشمند متصل به شبکه به منظور تعامل با مشتریان و از طرفی ارسال مکانیزه اطلاعات به سیستم های مدیریت دارایی (ارتباط APM به EAM) وجود داشته باشد که بهره‌برداری کامل از تمامی این تجهیزات، نیازمند یک فرآیند دقیق بازرسی دوره ای مبتنی بر پایش وضعیت و همچنین پیاده سازی سیستم‌های مدیریت چرخه عمر این تجهیزات می باشد.

    4. مدیریت سمت تقاضا (DSM)

    با توجه به رشد سیستم های مدیریت توزیع نیروی برق، امروزه مدیریت سمت تقاضا، به یک ابزار چندمنظوره و کاربردی در شرکت های توزیع تبدیل شده است که منابع تولید پراکنده را در کنار سایر دارایی های فیزیکی موجود، مدیریت می کند. علیرغم وجود شیوه های سنتی مدیریت مصرف که عمدتا بر تعدیل عرضه و مدیریت بار متمرکز شده اند، امروزه شرکت های توزیع برق با برقراری اتصال بین منابع تولید برق سمت شبکه و سمت مشتری، به پتانسیل فوق العاده ای برای کاهش تقاضا از طریق برنامه های مدیریت سمت تقاضا دست پیدا کرده اند. شرکت‌های توزیع برق وظیفه تامین انرژی را بصورت مستمر و مطمئن برای مشترکین خود را دارند  و سیاست های مدیریت سمت تقاضا  علاوه بر مدیریت مصرف و تعدیل تقاضای برق، کمک می کند که شرکت توزیع همواره به عنوان مشاور مورد اعتماد مشتری شناخته شوند.

    اساس این رویکرد یکپارچه سازی بین DMS، OMS و هوشمندسازی شبکه می باشد که مزایای مختصر آن در شکل زیر نشان داده شده است.

    رویکرد سنتی ADMS
    رویکرد سنتی ADMS
    رویکرد جدید ADMS
    رویکرد جدید ADMS

    © 2024 تمامی حقوق سامانه، محفوظ و هرگونه کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.