مقالات علمی در خصوص مدیریت دارایی های فیزیکی

    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

    همراه با توسعه سریع و رو به تکامل چارچوب های نظارتی و کنترلی به منظور ادامه ارائه خدمات شبکه بصورت ایمن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه، شرکت های توزیع برق باید از طریق اجرای ADMS، رویکردهای جدید و مدرنی برای اتصال ایمن، مدل سازی DERها و... به کار بگیرند. بنابراین شرکت‌های توزیع برق، نیاز به فناوری‌های جدیدتر برای انطباق با رشد پایدار و علاقه فزاینده مشترکین به استقرار منابع تولیدپراکنده دارند و سیاست شرکت توزیع را، فناوری هایی که به کار می گیرد تعیین می کند. نسل آینده مدیریت شبکه توزیع، با رویکرد مشتری مداری و پشتیبانی از مدیریت داده‌های سمت مشتری، انعطاف‌پذیری در ارائه خدمات یکپارچه و مقیاس‌پذیر که تحول مؤثری در کسب‌وکار شرکت های توزیع دارد، و سایر فناوریهای جدید ساخته می شود. برای ایجاد این تحول، نیاز به تغییر رویکرد به سیستم پیشرفته مدیریت توزیع (ADMS) داریم.

    این تحول می‌تواند منجر به ایجاد چهار مسیر بزرگ رشد در تجارت شرکت‌های توزیع برق شود که در شکل زیر نشان داده شده است.

    تحول کسب و کار شرکت های توزیع نیروی برق بر اساس رویکرد ADMS
    تحول کسب و کار شرکت های توزیع نیروی برق بر اساس رویکرد ADMS

    بر اساس تصویر فوق، این چهار مسیر بزرگ رشد در تجارت شرکت‌های توزیع برق عبارت است از:

    1. مدل سازی شبکه های توزیع پیشرفته

    معمولا شرکت های توزیع یکی از مهم ترین مزیت های شبکه خود را منابع تولید پراکنده و گسترده موجود در آن می دانند و لذا وظیفه ذاتی شرکت‌های توزیع برق این است که برنامه‌ریزی و تدوین مدل‌های عملیاتی خود را بر اساس این منابع انجام دهند. مدل‌سازی شبکه توزیع که به عنوان یکی از مهم ترین تحولات ناشی از استقرار ADMS به شمار می آید، توانایی پایش تجهیزات و مدیریت دارایی های فیزیکی، استفاده از فناوری های پیشرفته نظیر دوقلوی دیجیتال و مدل سازی اتصال منابع تولید پراکنده صرفنظر از اندازه آنها را به شرکت می دهد. خلق ارزش برای شرکت های توزیع برق از طریق مدل سازی شبکه، در بهینه سازی توابع مدل سازی منابع تولید پراکنده نهفته است و از این طریق است که می توان به طور کامل تأثیرات منابع شبکه را مشاهده و مدل سازی نمود.

    2. سیستم مدیریت خاموشی

    یک سیستم مدیریت خاموشی مزایای مشخصی برای یک شرکت توزیع دارد. یک سیستم مدیریت خاموشی (OMS) باید بتواند با کوتاه کردن زمان خاموشی و بهبود معیارهای استاندارد قابلیت اطمینان شبکه، رضایت مشتری و شرکت توزیع را افزایش دهد. سیستم مدیریت خاموشی همچنین باید بتواند زمان رفع خاموشی را بمنظور کمک به مشترکین در برنامه‌ریزی برای مدت خاموشی، تخمین زده و اعلام کند. این سیستم باید امکان تجمیع منابع گروه های اجرایی مختلف را بمنظور کاهش انرژی توزیع نشده داشته باشد. با استقرار سیستم پیشرفته مدیریت توزیع، می توان به طور خودکار محدوده خاموشی را ایزوله و به طور موقت خاموشی مناطق اطراف را برطرف کرد.

    3. مدیریت تجهیزات هوشمند متصل به شبکه

    سیستم‌های مدیریت دارایی سنتی تعداد محدودی از مشخصات دارایی ها را نظیر سازنده، شماره سریال و برنامه نگهداری ذخیره و مدیریت می‌کنند، در حالی که برای مدیریت تجهیزات هوشمند متصل به شبکه به تعداد بسیار بیشتری از مشخصات نظیر جداول پیکره بندی، کالیبراسیون، بروزرسانی نرم افزاری برد تجهیزات و حتی برنامه زمانبندی تعویض باتری تجهیزات نیاز دارد تا بتوان از در دسترس بودن این دارایی ها اعم از سنسورها و تجهیزات شبکه، اطمینان حاصل نمود. در یک شرکت توزیع بزرگ و پیشرفته، ممکن است میلیون ها تجهیز هوشمند متصل به شبکه به منظور تعامل با مشتریان و از طرفی ارسال مکانیزه اطلاعات به سیستم های مدیریت دارایی (ارتباط APM به EAM) وجود داشته باشد که بهره‌برداری کامل از تمامی این تجهیزات، نیازمند یک فرآیند دقیق بازرسی دوره ای مبتنی بر پایش وضعیت و همچنین پیاده سازی سیستم‌های مدیریت چرخه عمر این تجهیزات می باشد.

    4. مدیریت سمت تقاضا (DSM)

    با توجه به رشد سیستم های مدیریت توزیع نیروی برق، امروزه مدیریت سمت تقاضا، به یک ابزار چندمنظوره و کاربردی در شرکت های توزیع تبدیل شده است که منابع تولید پراکنده را در کنار سایر دارایی های فیزیکی موجود، مدیریت می کند. علیرغم وجود شیوه های سنتی مدیریت مصرف که عمدتا بر تعدیل عرضه و مدیریت بار متمرکز شده اند، امروزه شرکت های توزیع برق با برقراری اتصال بین منابع تولید برق سمت شبکه و سمت مشتری، به پتانسیل فوق العاده ای برای کاهش تقاضا از طریق برنامه های مدیریت سمت تقاضا دست پیدا کرده اند. شرکت‌های توزیع برق وظیفه تامین انرژی را بصورت مستمر و مطمئن برای مشترکین خود را دارند  و سیاست های مدیریت سمت تقاضا  علاوه بر مدیریت مصرف و تعدیل تقاضای برق، کمک می کند که شرکت توزیع همواره به عنوان مشاور مورد اعتماد مشتری شناخته شوند.

    اساس این رویکرد یکپارچه سازی بین DMS، OMS و هوشمندسازی شبکه می باشد که مزایای مختصر آن در شکل زیر نشان داده شده است.

    رویکرد سنتی ADMS
    رویکرد سنتی ADMS
    رویکرد جدید ADMS
    رویکرد جدید ADMS

    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

    مدیران شرکت های توزیع نیروی برق در گذشته، از مجموعه گسسته ای از نرم افزارهای توزیع و فناوری های عملیاتی سخت افزاری (OT) برای اطمینان از جریان ایمن و قابل اعتماد نیروی برق استفاده می کردند. در بخش های دیگر شرکت توزیع هم از سایر ابزارهای نرم افزاری و برنامه های کاربردی فناوری اطلاعات (IT) برای رفع نیازهای مالی و مدیریت مشترکین استفاده می شد و به ندرت این دو سیستم با هم ارتباط داشتند.

    امروزه، نیازهای نوظهور جامعه و مشتریان، مستلزم هماهنگی نزدیک بین سیستم های عملیاتی شبکه (OT) و بخش های نرم افزاری در ارتباط با مشتری (IT) می باشد. جامعه، خواهان محیط‌های پاک‌تر و هزینه‌های کمتر تولید و توزیع انرژی است و این امر تنها زمانی قابل دست‌یابی خواهد بود که مشتریان به‌طور مؤثرتری از انرژی پاک برق استفاده کنند و مشتریان هم به نوبه خود بتوانند برق را از یک منبع تجدیدپذیر در محل مصرف، تولید کنند و تولید اضافی را به شرکت توزیع برق بفروشند. آنها همچنین گزینه هایی برای صرفه جویی در مصرف برق و بررسی مصرف روزانه در برابر اهداف بودجه ای خود و همچنین کاربردهای پیشرفته تری نظیر شارژ خودروهای الکتریکی نیاز دارند.

    هیچ بخشی از شرکت توزیع به تنهایی نمی تواند این نیازها را برطرف کند. در نتیجه، IT و OT باید با یکدیگر متحد شده و با اهداف مشترک تجاری در شرکت توزیع برق، همسو شوند. فرآیندها و برنامه‌های جدید در شرکت های توزیع برق، دیوارهای جداکننده مهندسین را در بخش های مختلف، پایین می‌آورند.

    در دیدگاهی دیگر، بهره برداران شبکه توزیع برق مشتاق هستند تا با این چالش‌های جدید گام بردارند. آنها نوسازی شبکه را به عنوان یک پیشرفت مهندسی در تامین انرژی جهان می شناسند. با این حال، آنها نمی توانند بدون نرم‌افزاری که به آن‌ها کمک می‌کند تا نگرانی‌های عملیاتی، تجاری و مشتری را برای بهره برداری از شبکه موجود گسترش دهد، نقش رهبری شبکه هوشمند را بر عهده بگیرند. فناوری های شکل گرفته در قرن بیستم لازم است اما به شدت ناکافی است.

    راه حل قطعی، استقرار سیستم پیشرفته مدیریت توزیع انرژی الکتریکی (ADMS) است که سیستم های مختلف یک شرکت توزیع را به هم متصل می کند. یک ADMS به اشتراک گذاری داده های بلادرنگ معتبر شبکه با مصرف کنندگان را تسهیل می کند و در پاسخ، اگر قطعی برنامه ریزی نشده در شبکه رخ دهد، به خصوص در جایی که اتوماسیون وجود ندارد، اپراتور شبکه می تواند مستقیماً از طریق سیستم های مصرف کننده تشخیص دهد. علاوه بر این، یک ADMS می تواند زیرساخت مناسبی را برای بازار تبادل انرژی فراهم کند در حالی که همه بازیگران بازار می توانند با داشتن داده های بلادرنگ شبکه به طور فعال مشارکت داشته باشند.

    چهار جزء اساسی یک ADMS مطابق شکل زیر عبارتند از:

    -مدیریت دارایی

    -مدیریت مشترکین

    -مدیریت شبکه

    -مدیریت فرآیند

    سیستم پیشرفته مدیریت توزیع انرژی الکتریکی
    Advanced Distribution Management System (ADMS)
    در مقالات بعدی، بیشتر به موضوع ADMS خواهیم پرداخت

    © 2024 تمامی حقوق سامانه، محفوظ و هرگونه کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.