ویدئو های آموزشی در خصوص مدیریت دارایی های فیزیکی

    • مدیریت دارایی های فیزیکی (مداف)
    • مدیریت دارایی های فیزیکی (مداف)
    • مدیریت دارایی های فیزیکی (مداف)

    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

    دانلود فایل pdf ارائه کارگاه نرم افزار وب پَم

    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

    کارگاه سامانه نرم افزاری مدیریت دارایی های فیزیکی وب پَم

    Enterprise Asset Management System (WebPam)

    کارگاه سامانه نرم افزاری مدیریت دارایی های فیزیکی وب پَم در بیست و پنجمین کنفرانس توزیع برق

    ویژگیهای مدل مورد استفاده برای استقرار مدیریت دارایی ها

    جامعیت: هر چهار بخش اصلی یعنی برنامه ریزی، اجرا، نظارت و بهبود (PDCA) را در بر داشته باشد.

    یکپارچگی: اجزای مدل (ابزارها و مدل ها) در کنار یکدیگر روح واحد داشته و یکپارچه باشند.

    توالی مدل: از ابتدا تا انتهای مسیر کاملاً مشخص باشد.

    واقعیت های اجرایی: فقط برای فضای تئوری طراحی نشده باشد و با واقعیت های اجرایی انطباق داشته باشد.

    تعداد پیاده سازی: در چند شرکت بطور موفق پیاده سازی شده باشد.

    عمومیت و مقبولیت: بین کارشناسان و خبرگان صنعت و دانشگاه محبوبیت و مقبولیت داشته و پذیرفته شده باشد.

    پشتیبانی: بروزرسانی و پشتیبانی مدل امکانپذیر بوده و تحت حمایت شرکت های ذیصلاح باشد.

    استاندارد: با استانداردهای شناخته شده مانند ISO55000 و PAS55 انطباق داشته باشد.

    مدل آپتایم یکی از قویترین مدل های موجود در زمینه تعالی مدیریت دارایی های فیزیکی است. این مدل اولین بار سال 1995 با تالیف کتابی با همین نام منتشر شد و ویرایش های آن در سالهای 2006 و 2016 توسط آقای پیکنل منتشر گردید.

    این مدل در چارچوب یک هرم، 10جنبه مهم و موثر در سه سطح (رهبری، ضروریات، تعالی) و در راستای دستیابی به تعالی در مدیریت دارایی های فیزیکی را معرفی نموده است.  موفقیت و کارآیی در پیاده‏ سازی مدیریت دارایی ‏های فیزیکی نیازمند حرکت در تمامی 10 جنبه هرم با در نظر گرفتن هدف و مسیر حرکت است.

    مراحل پیاده سازی مدیریت دارایی های فیزیکی:

    • ارزیابی و تدوین نقشه راه
    • تدوین استراتژی
    • آموزش مدل
    • سامانه مدیریت دارایی های فیزیکی

    انتخاب نرم افزار مناسب (یا پیاده سازی): 5% استقرار: 95%

    تاییدیه فنی سامانه از سازمان فناوری اطلاعات ایران

    مبتنی بر نظام نامه مدیریت دارایی های فیزیکی و استاندارد IEC61968

    مبتنی بر سند چشم انداز نرم افزار مدیریت دارایی های فیزیکی

    گواهینامه ثبت نرم افزار رایانه ای وب پَم (WebPam) به عنوان اولین نرم افزار استاندارد مدیریت دارایی های فیزیکی در کشور، توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    پایه و ستون اصلی پروژه مدیریت دارایی ‌های فیزیکی به عنوان پروژه‌ای برای بهبود نگهداشت و افزایش بهره‌وری از سرمایه ‌ها و دارایی ‌های فیزیکی موجود سازمان‌، زیر پروژه مدیریت کار می باشد. به بیان دیگر  نقطه آغازین پیاده سازی سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی، تدوین و پیاده سازی سیستم مدیریت کار در تمامی مراحل چرخه عمر دارایی می باشد. برای پیاده سازی این سیستم حیاتی و تاثیر گذار الزاماتی مورد نیاز می باشد.

    الزامات پياده سازى سيستم مديريت کار:

    • پیاده سازی ساختار گروه برنامه ریزی (planning)
    • ساختاردهی واحدهای نگهداری و تعمیرات
    • پیاده سازی سامانه مدیریت کار
    • تدوین برنامه کار استاندارد
    • پیاده سازی نظام آراستگی 5S
    • پیاده سازی چرخه استاندارد مدیریت کار به عنوان فرایند اصلی
    • برگزاری جلسات هماهنگی بهره برداری ، نت و گروه برنامه ریزی
    • پیاده سازی شاخص های کلیدی عملکرد
    • پیاده سازی سیستم نظارت
    • برنامه ریزی Planning، بهره برداری Operation، نگهداری و تعمیرات Maintenance و نظارت Supervision، جزو نقش های بسیار مهم در پیاده سازی سیستم مدیریت کار می باشد.
    • این چهار نقش، در صورتی که به درستی در فرآیند قرار بگیرند، می توانیم اجرای سیستم مدیریت کار را تضمین کنیم

    تعریف مدیریت کار:

    انجام صحیح کار با روش مناسب و در زمان مطلوب، جهت رسیدن به اهداف سازمان، با بهینه ترین استفاده از منابع موجود، فرایندی است که توسط مدیریت کار فراهم می‌شود.

    پیاده سازی نرم افزاری سامانه مدیریت دارایی های فیزیکی:

    اهم اقدامات:

    1. 1. بررسی نرم افزار های مشابه در سایر شرکت ها
    2. مطالعه مدل آپتایم و بررسی نحوه پیاده سازی آن بصورت نرم افزاری در مراجع معتبر بین المللی و داخلی
    3. طراحی مدل دیتابیس
    4. برگزاری جلسه آموزش تخصصی نرم افزار با حضور نواحی منتخب
    5. برگزاری جلسات جداگانه آموزش نرم افزار به نواحی پایلوت
    6. طراحی نسخه موبایلی نرم افزار (اپلیکیشن) قابل استفاده برای کلیه گوشی های اندروید
    7. دریافت بازخورد و انجام اصلاحات نرم افزاری
    8. پیاده سازی و آموزش سامانه در کلیه نواحی

    فرآیند استقرار سامانه مدیریت دارایی های فیزیکی:

    برای استقرار سامانه، از یک مدل 12 مرحله ای استفاده گردیده است. پیاده سازی و استقرار کامل نرم افزارهای پشتیبان نگهداری و تعمیرات، یکی از مهمترين و حتی پر چالش ترین تغییرات در یک بنگاه صنعتی است که نیازمند صرف وقت و حوصله فراوان است. اگر این سیستم‌ها را مطابق برنامه پیاده‌سازی و از آن‌ها استفاده کنید، در مدیریت مؤثر کارها و دستیابی به نتایج مدنظر به شما کمک می‌کنند. متاسفانه اکثر سازمان ها از کمتر از 30 درصد قابلیت هاي CMMS خود استفاده می کنند. این آمار بدان معنی است که فرایند های نگهداری و تعمیرات در سیستم نرم افزاریشان آنطور که باید کارامد تعریف یا پیاده سازی نشده است. این مدل بصورت خلاصه در شکل مقابل نشان داده شده است.

    سیستم مدیریت اطلاعات دارایی ها:

    اهمیت کدگذاری

    یکی از اقدامات مبتکرانه در شرکت توزیع استان خراسان رضوی، اجرای طرح تحول دیجیتال در نظام نگهداشت و تعمیرات است. در این طرح تمامی دارایی‌های فیزیکی به‌صورت منحصر بفرد کد گذاری شده و کد رمزینه پاسخ سریع (QR) بر روی تجهیزات نصب شده است. علاوه بر تکنیسین‌ها و کارشناسان شرکت، مشترکان برق نیز می‌توانند با اسکن این کدها توسط دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند یا حتی وارد کردن کد در سامانه نرم افزاری مدیریت دارایی های فیزیکی وب پَم به راحتی گزارش هرگونه عیب، مشکل و مواردی نظیر سرقت شبکه و انرژی، خاموشی، ایمنی، خرابی و ... را به همکاران شرکت به‌صورت 24 ساعته اعلام کنند. تمامی گزارشات واصله در سامانه مدیریت دارایی‌های فیزیکی (وب پَم) به صورت مکانیزه درج و تعمیرات و نگهداری مورد نیاز، مطابق فرآیند مدیریت کار (شامل مراحل شناسایی، برنامه‌ریزی، زمان‌بندی، ارجاع، اجرا و نظارت) انجام می‌شود.

    با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، اجرای کامل این طرح می‌تواند کمک شایانی به افزایش پایداری و قابلیت اطمینان شبکه کرده و باعث افزایش رضایت‌مندی مشترکان، کاهش 70 درصدی مراجعات حضوری به ادارات برق و نیز افزایش سرعت و دقت رسیدگی به مشکلات برق مشترکان گردد. طرح تحول دیجیتال در نظام نگهداشت و تعمیرات براي اولين بار در کشور، توسط شركت توزيع نيروي برق استان خراسان رضوي در سامانه مديريت دارايي هاي فيزيكي (وب پَم) كه با توان همكاران شرکت و مطابق با نظام نامه مديريت دارايي هاي فيزيكي طراحی و پیاده سازی گردیده، به اجرا در آمده است.

    مزایای کدگذاری دارایی های فیزیکی

    1- امكان تخصيص كد منحصر بفرد به تمامي تجهيزات/دارايي ها بصورت سلسله مراتبي (Hierarchical) در سامانه و نصب كد روي تجهيز/دارايي

    2- سامانه فرم ساز پيشرفته اختصاصي به منظور تعريف فيلدهاي اختصاصي هر تجهيز/دارايي و ذخيره، بازيابي و بروزرساني اطلاعات آن

    3- مديريت چرخه عمر تجهيزات/دارايي ها (Life Cycle) بر اساس اطلاعات نگهداري و تعميرات ثبت شده بر اساس تجهيز/دارايي در طول دوره چرخه عمر شامل طراحي، بهره برداري، نگهداري و اسقاط/بازيافت

    4- سامانه اختصاصي توليد QR Code يا رمزينه پاسخ سريع به منظور ايجاد خروجي قابل چاپ كد ها بر اساس هر نوع تجهيز/دارايي با درج رمزينه و كد منحصر بفرد و نوع آن

    5- گردش مكانيزه مديريت كار مبتني بر تجهيز/دارايي بر اساس فرآيند مديريت كار سطح الزامات مدل آپتايم

    6- امكان ثبت گزارشات مردمي بصورت بي نام (Guest) با اسكن رمزينه بمنظور اعلام مشكلات برقي، خاموشي ها، خرابي تجهيزات، حوادث مردمي و ساير موارد

    7- امكان ثبت گزارشات دارايي محور توسط كارشناس بر اساس چرخه مديريت كار

    8- امكان مشاهده مستندات ايمني با اسكن رمزينه براي هر نوع تجهيز/دارايي بمنظور مشاهده مخاطرات ايمني، ريسك ها و اقدامات كنترلي HSE قبل از شروع كار

    9- امكان مشاهده مستندات و دستورالعمل هاي فني كار با تجهيز/دارايي با اسكن رمزينه براي هر نوع تجهيز/دارايي

    معرفی فناوری رمزینه پاسخ سریع  QR Code

    رمزینه پاسخ سریع یا Quick Response Code یک رمزینه ماتریسی (یا بارکد دوبُعدی) است که می‌توان آن را با اسکنرهای کیوآر، تلفن همراه دوربین‌دار و تلفن هوشمند بازخوانی کرد. این کیوآر دربردارنده چیدمانی از نقطه‌های مربع‌شکل (با نام ماژول) بر روی زمینه ای با رنگ متفاوت است. داده نهفته می‌تواند نوشته، نشانی وب، پیامک، شماره تلفن، اطلاعات کارت ویزیت یا هر نوع داده دیگری باشد.

    مراحل ثبت دارایی در سامانه و اختصاص کد به دارایی

    1- اسکن کد پاسخ سریع در محل، پس از نصب

    2- اتصال برچسب به دارایی

    3- ثبت دارایی

    4- ورود مشخصات دارایی

    امکان ثبت گزارشات از طریق اسکن رمزینه نصب شده روی تجهیزات

    دسترسی های متنوع و قابل مدیریت به ازای هر نوع تجهیز، با اسکن رمزینه از طریق وب نظیر مشاهده و پرداخت قبوض، مشاهده آنلاین دستورالعمل ها، ثبت گزارشات مردمی، دسترسی به وب سایت های اطلاع رسانی، دانلود اپلیکیشن برق من و ...

    گزارشات دارایی محور

    به محض وارد کردن کد دارایی یا اسکن QRCode نصب شده روی تجهیز، صفحه ثبت گزارشات مشکلات نمایش داده می شود. این صفحه عمومی است و بدون نیاز به نام کاربری و رمز عبور باز می شود و امکان ثبت هرگونه گزارش توسط مردم و مشترکین توسط این منو قابل انجام است. با استقرار سامانه مکانیزه مدیریت دارایی‌های فیزیکی و با استفاده از فناوری کیوآر کد، گزارش مشکلات برقی و خرابی شبکه‌ها و تاسیسات توزیع برق، به‌صورت آنلاین (برخط) برای شهروندان مهیا می شود. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که همواره شرکت‌های توزیع نیروی برق با توجه به گستردگی و پراکندگی شبکه‌ها با آن مواجه‌اند، شناسایی به‌موقع مشکلات و معایب شبکه به منظور حصول اطمینان از پایداری شبکه و تامین برق مستمر و مطمئن برای مشترکان برق و از همه مهم‌تر دریافت گزارش و رفع سریع مشکلات برقی است که طریق سامانه مدیریت اطلاعات دارایی ها فراهم می گردد.

    سيستم مديريت محتوای دستورالعمل ها و مستندات مربوط به دارايي ها سامانه مدیریت محتوا (CMS)

    1- ايجاد نامحدود تعداد و سطح مجموعه مطالب بصورت سلسله مراتبي با امكان تخصيص تصوير و توضيحات به هر مجموعه مطلب

    2- ويرايشگر حرفه اي متن و امكان كپي متن از ساير منابع و به اشتراك گذاري محتوا بصورت عمومي / خصوصي با سطح دسترسي هاي مشخص و قابل تعريف

    3- تخصيص تصوير و لينك مرجع در مطالب به منظور ايجاد ارتباط بين مطالب مختلف

    4- ايجاد و تعريف دستورالعمل ها، روش هاي اجرايي و ساير مستندات مورد نياز و تخصيص مطالب و محتواي مورد نظر به آن اسناد

    5- تخصيص نامحدود دستورالعمل و مستندات به انواع دارايي ها / تجهيزات در حوزه هاي فني، بهره برداري، نگهداري، تعميرات، ايمني، بهداشت و محيط زيست و ساير حوزه ها

    6- امكان مشاهده آنلاين دستورالعمل ها با اسكن رمزينه پاسخ سريع (QR Code) به منظور دسترسي سريع و الكترونيكي به مستندات مربوط به دارايي در محل نصب تجهيز، بدون نياز به هيچگونه اپليكيشن و ... بصورت عمومي يا خصوصي

    7- امكان ايجاد بانك دانش (Knowledge Base) مقالات علمي و ساير مستندات با امكان دسترسي عمومي و خصوصي در سامانه مديريت دارايي هاي فيزيكي به منظور مديريت دانش و بهبود آن در سامانه توسط كاربران

    مدیریت عملکرد و پایش شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)

    نسبت کارهای اضطراری

    قبولی زمانبندی

    درصد برنامه ریزی

    معایب برطرف شده شبکه فشارضعیف

    معایب برطرف شده شبکه فشارمتوسط

    معایب برطرف شده پست های توزیع

    درصد آچاربدستی

    کارهای معوق و ...


    © 2024 تمامی حقوق سامانه، محفوظ و هرگونه کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.