مقالات علمی در خصوص مدیریت دارایی های فیزیکی

    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

    کتاب زمان در دسترس رویکرد ساختاریافته‌ای برای درک مفاهیم مهم در مدیریت دارایی­های فیزیکی ارائه می­دهد. اما در توضیح بعضی از مفاهیم و پیشنهاد­های ارائه شده در این گزارش از ویرایش سوم کتاب نیز بهره­برداری شده است. در شکل زیر مدل تعالی مدیریت دارایی­های فیزیکی آپتایم و سطوح و جنبه های ده­گانه آن نشان داده شده است.

    هرم تعالی آپتایم

    جهت کمک به درک هرچه بهتر این ساختار، در ادامه کلیاتی کوتاه و مختصر درباره برخی از ملاحظات مربوط به اجزای این مدل ارائه می‏گردد.

    رهبری

    در سطح رهبری است که سمت و سوی حرکت سازمان مشخص می‏گردد، و منابع مورد نیاز برای این حرکت شناسایی شده و تخصیص می‏یابند. می­توان به تعبیری سطح رهبری را پی ساختمان مدیریت دارایی­های فیزیکی سازمان دانست. در این سطح  دو جنبه بسیار مهم استراتژی و منابع انسانی قرار دارند. در اولین جنبه یکپارچه­سازی فعالیت­های سازمان در مدیریت دارایی­های فیزیکی با چشم انداز و راهبردهای اصلی سازمان انجام می­شود. در جنبه دوم به تربیت و توسعه نیروی اسنانی لازم برای پیگیری برنامه­های و اهداف مشخص شده در بخش استراتژی پرداخته می­شود.

    استراتژی

    استراتژی و اهداف مدیریت دارایی­های سازمان باید هم جهت با اهداف و استراتژی کلی سازمان تدوین گردند. در نگاه کلان می توان پیاده سازی سیستم مدیریت دارایی­های فیزیکی را یکی از برنامه­های کلان سازمانی برای رسیدن به اهداف اصلی آن دانست. استراتژی­های مدیریت دارایی­های فیزیکی و  در پی آن برنامه مدیریت هر گروه از تجهیزات سازمان سرچشمۀ معیارهای تصمیم‌گیری در راه رسیدن به اهداف هستند.

    نیروی انسانی

    تدوین استراتژی­ها و برنامه­های مدیریت دارایی‏های فیزیکی به تنهایی برای رسیدن به اهداف سازمانی کافی نیست. یک سازمان به نیروی انسانی صاحب دانش و صلاحیت و با انگیزه جهت  انجام عملیات مهندسی و بهره­بردرای و نگهداشت مؤثر تجهیزاتش نیاز دارد. ساختار و سیاست‏های سازمانی به­علاوه رفتار‏ها و مدیریت تغییرات در سازمان همگی پارامتر‏های مؤثری هستند که بر توانایی افراد در دستیابی به بالاترین قابلیت هایشان نقش دارند. در این بین مدیریت تغییرات از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که برای بهبود عملکرد تغییر یکی از ضروریات است. آموزش مدیران، کارکنان حرفه‌ای و نظارتی، و نیروی کار عملیات، و نگهداری و تعمیرات جهت دستیابی و حفظ دانش و صلاحیت‏های لازم امری کلیدی است. با در اختیار داشتن پرسنلی با انگیزه، جابجایی و غیبت به کمترین حد رسیده و در نتیجه بهره­بردرای و نگهداشت تجهیزات بسیار موثر­تر خواهد بود.

    ضروریات

    در سطح ضروریات، ابزارها، تاکتیک‏ها و سیستم‏های لازم برای اجرای کار‏های روزانه شناسایی می‏گردند. استراتژی و اهداف باید تعریف شده باشند، و اکنون زمان کار جهت دستیابی به آن‌هاست.

    مدیریت کار

    مدیریت مؤثر کار بر این موضوع تمرکز دارد که در تلاش برای رسیدن به اهداف سازمانی، بیشترین کارایی را از منابع انسانی بدست آورد. برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات بر "چه کاری" و "چگونگی انجام" آن‌ها تمرکز دارد. در حین برنامه‌ریزی کار‏هایی که باید انجام شوند، و همچنین منابع و فعالیت‏های مورد نیاز شناسایی می‏شوند. تمرکز زمانبندی بر "چه زمانی" و "توسط چه کسی" است تا اطمینان حاصل گردد که کار انجام نخواهد شد مگر اینکه تمامی منابع مورد نیاز برای انجام کار بدون تاخیرات قابل اجتناب آماده می‏باشند. برنامه‌ریزی و زمانبندی مؤثر، تأثیر زیادی بر افزایش مقدار کاری که ارزش افزوده تولید می‏کند دارند. گاهی ممکن است که بدلیل موقعیت اضطراری لازم شود که کاری بلافاصله انجام گردد. اما برنامه‌ریزی و زمانبندی بسیار کارآمد‏تر می‏گردد وقتی که بر حذف تاخیرات قابل اجتناب ( شامل انتظار برای قطعه، اطلاعات، ابزار مخصوص، زمانهای اضافی صرف شده برای نقل مکان) تمرکز می­شود.

    مراقبتهای اصلی

    دارایی‏های فیزیکی باید جهت اطمینان از ادامه عملکردشان در سطح استانداردی که مورد نیاز سازمان است مورد تعمیرات و نگهداری قرار گیرند. بدون نگهداری و تعمیراتی مؤثر، به­دلیل هزینه‏ها و زمان‏های خارج از سرویس بالا، تجهیزات نمی‏توانند اهداف و استراتژی سازمان را تأمین نمایند. تاکتیک‏های نگهداری و تعمیرات باید در شرایط کارکردی که تجهیزات مورد بهره­بردرای قرار می‏گیرند به­طور مؤثری پاسخگوی حالات و پیامدهای خرابی باشند.

    مدیریت مواد

    جهت انجام مؤثر فعالیت‏های فنی در مدیریت دارایی­های فیزیکی، لازم است در مرحله ساخت و انجام نگهداشت در زمان و مکان مناسب تجهیزات و قطعات مناسب برای استفاده آماده باشند . اغلب عدم وجود قطعه به معنی عدم امکان انجام کار است. این موضوع سبب می‏شود که مدیریت مواد MRO  به هنگام انجام کار، یک شریک کلیدی برای نگهداری و تعمیرات  موثر باشد.

    مدیریت عملکرد

    پارامتر‏های عملکرد باید رفتارهایی را به پیش ببرند که از اهداف و استراتژی سازمان پشتیبانی کرده، و پیشرفت این تلاشها را اندازه گیری نمایند. نشانگر‏های عملکرد بر اساس اهداف سازمان و چگونگی پشتیبانی فعالیت گروه‏های مختلف از این اهداف تدوین می‏شوند. شاخص‌هایی که نقاط ضعف و دلایل آن‌ها را «قبل» از وقوع هرگونه حادثه و یا تحمیل ضرر مشخص کرده، نتایج حاصل از عملکرد کنونی در آینده را پیش‌بینی نموده و اقدامات مناسب برای بهبود وضعیت آتی را به ما نشان می‌دهند، اصطلاحاً شاخص‌های عملکردی پیش‌نگرانه[2] نامیده می‌شوند. همچنین به شاخص‌هایی که فعالیت‌های انجام گرفته از گذشته تاکنون را ارزیابی می‌کنند، اصطلاحاً پس‌نگرانه[3] گفته می‌شود. مشکلی که در مورد شاخص‌های پس‌نگرانه‌ جلب توجه می‌کند این است که این شاخص‌ها، نقاط ضعف و دلایل آن‌ها را «بعد» از وقوع حوادث و متحمل شدن ضررهای سنگین نشان می‌دهند. البته توجه به این نکته ضروری است که استفاده‌ی «توأم» از شاخص‌های پیش‌نگرانه و پس‌نگرانه است که سازمان را به سمت نتایج مطلوب و مورد انتظار از سنجش عملکردها، سوق می‌دهد.  نشانگر‏های پیش نگرانه پیشرفت بسیار ارزشمند هستند چرا که از وضعیت عملکرد در آینده خبر می‏دهند، یک مجموعه مؤثر از پارامتر‏های عملکرد هم باید شامل شاخص‏های پیش نگرانه و هم شاخص‏های پس نگرانه باشد و بین تعداد این دو نوع شاخص عملکرد و میزان استفاده از هر یک باید تعادلی برقرار شود.

    سیستم‏های پشتیبانی و مدیریت

    سیستم‏های پشتیبانی و مدیریت ابزار‏هایی برای ذخیره اطلاعات جهت ایجاد امکان بازیابی و استفاده برای آنالیز است. اطلاعات باید دقیق و متناسب باشند. افرادی که این اطلاعات را جمع‌آوری می‏کنند، حتی اگر خودشان از این اطلاعات استقاده نکنند، باید از ارزش آن‌ها برای سازمان کاملاً آگاه باشند. در غیر اینصورت کیفیت پایین اطلاعات منتج به تصمیماتی با کیفیت پایین می‏گردد. یک سیستم مدیریت کامپیوتری نگهداشت CMMS یا سیستم مدیریت تجهیزات و دارایی‏های بنگاه EAMS یا برنامه‌ریزی منابع بنگاه ERP ابزاری بینهایت کارا در برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات و آنالیز اثر بخشی تاکتیک‏های نگهداری و تعمیرات است. یک سیستم CMMS یا EAMS که با سایر برنامه‏ها ( مثلاً مدیریت مواد MRO، خرید، مالی و حسابداری) ممزوج شده باشد ایجاد سریع تصویری کلی برای انجام تصمیمات به موقع و صحیح برای مدیریت دارایی‏های فیزیکی را تسهیل می‏نماید.

    انتخاب تعالی

    تمرکز سطح "انتخاب تعالی" بر حرکت از "خوب" به سمت "عالی" است. استفاده از رویکرد‏های پایین به­ صورت ترکیبی می­تواند موثرتر از تمرکز بر روی یکی از آن‌ها باشد. اما سازمان­های می توانند با توجه اهداف و راهبر­دهای ویژه خود توسعه در یکی از این جنبه­ها را انتخاب و پیشرفت در آن جنبه را با اولویت بیشتر دنبال کنند. توصیه روش آپتایم هم بر انتخاب یکی از این استراتژی­های در ابتدای کار و تقویت آن جنبه از تعالی است. به تجربه انتخاب و اولویت دادن به رویکرد­های مبتنی بر تجهیزات به جهت تاثیر و نتایج ملموس و سریع­تر

    رویکرد‏های مبتنی بر تجهیزات

     سازمان­ها در مدیریت دارایی­های مؤثر از رویکرد پیش­کنشی برای مدیریت خرابی‏ها، قبل از وقوعشان، استفاده می‏کند. این­کار با استفاده از ساختار تفکر پیش­کنشی نگهداشت قابلیت اطمینان محور (RCM)  میسر می شود. در این تفکر  کارکرد‏های تجهیز، خرابی‏های کارکردی، حالات (وعلل) خرابی، الگو‏های خرابی ( وابسته یا غیر وابسته به عمر)، و پیامدهای مربوطه تحلیل شده و  برنامه­ها و تاکتیک‏های متناسب نگهداری و تعمیرات که پیامدهای خرابی را کاهش دهند تدوین می گردند. اما همواره در شرایطی که بروز خرابی و یا مشکلات عملکردی بروز خواهند کرد. در این شرایط نیز وجود زیر ساخت اطلاعاتی  و فرایندی لازم برای تحلیل علل ریشه خرابی (RCA) و تدوین راهکارها و برنامه­های جلوگیری از بروز مجدد آنها ضروری است.

    آنچه گفته شد بیشتر بر دوره بهره­برداری از تجهیز متمرکز بوده است. اما در مدیریت دارایی­های فیزیکی طراحی، خرید و ساخت پیش ­کنشی بیشتر از بهره­برداری و نگهداشت برنامه­ریزی شده در بهینه سازی ارزش آفرینی دارایی­های موثر است. در این مراحل از چرخه عمر تجهیز استفاده از تکنیک­هایی نظیر آنالیز هزینه­های چرخه عمر دارایی­ (LCC) در فاز حصول و یا استفاده از روش­های مدیریت ریسک طراحی همچون آنالیز حالات و علل و حساسیت خرابی­ها (FMECA) توصیه می شوند.

    متد‏های مبتنی بر کار گروهی

    متد‏های مبتنی بر کار گروهی بر روی استفاده از دانش بیشتر، و دیدگاه‏های گوناگون گروه‏ها برای بهبود عملیات، و نگهداری و تعمیرات تمرکز دارند. فقط از طریق ارتباطات قوی می‏توان قدرت یک گروه را به طور کامل و موثر به­ کار گرفت. اهداف بسیار بزرگتری قابل دسترس هستند اگر گروه­های مهندسی، بهره­برداری و نگهداشت با هم به‌عنوان یک تیم با اهداف مکمل کار کنند.  در این همکاری ایشان می‏توانند  الزامات و زمینه‏های بهبود عملکرد تجهیزات و فرایند‏های عملیاتی را تشخیص دهند. در آنالیز‏های خرابی (مثلاً آنالیز علل و ریشه ‏ها RCA) و ایجاد و توسعه تاکتیک‏های نگهداری و تعمیرات ( مثلاً نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM) باید از رویکردی استفاده کرد که از این منابع دانش (کارکنان عملیات و نگهداری و تعمیرات) استفاده شود؛ چرا که حضور منابع انسانی  توانمند در سازمان   به همراه توسعه زیر ساخت لازم برای انتقال و مدیریت دانش آنها کلید موفقیت در پیاده سازی مدیریت دارایی­های فیزیکی است.

    بهینه‌سازی فرآیند

    مجموع فعالیت­های سازمان در تولید و یا ارائه هر نو خدمتی فراینددهای سازمان را می­سازند. می توان فرایندها را در رده­های مختلف تقسیم بندی کرد. فرایندهای پیچیده و ساده و یا فرایند های اصلی و پشتبان. به عنوان مثال در بخش نگهداشت فرایند شش مرحله­ای مدیریت کار یک فرایند اصلی است که فرایندی  مانند  فرایند تحویل قطعه یدکی آن را پشتیبانی می­کند. فعالیت پیچیده­ای چون مدیریت چرخه عمر دارایی­های فیزیکی مجموعه بسیار گسترده­ای از فرایند­های اصلی و پشتیان را درتقریبا تمامی گسترده سازمان شامل می­شود. این فعالیت­های از برآورد نیاز­ها و ثبت الزامات مشتریان شروع شده و اکثر فرایندهای­ مدیریت مهندسی، مدیریت بهره­برداری و نگهداشت، تدارکات و انبارداری شامل این حوزه می­شوند. مدیریت بهینه این مجموعه بسیار گسترده از فعالیت­های نیاز به صرف انرژی و زمان بسیار و همچنین تغییرات گسترده فردی و فرهنگی را می­ طلبد.

    تلاش خواهیم کرد خلاصه کتاب زمان در دسترس (آپتایم) به زودی در سایت مداف قرار بگیرد.


    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

    مدیریت دارائی‌های فیزیکی"مدیریت بهینه چرخه عمر تجهیزات جهت دستیابی پایدار به اهداف کسب‌ و کار" است. این مفهوم مدیریتی بر میزان ظرفیت در دسترس بودن تجهیز، طراحی، سرمایه‌گذاری، بهره‎برداری، نگهداری تجهیزات عملیاتی و اسقاط آن‌ها تمرکز دارد. کلیه مستندات، سوابق، فرآیندهای کاری، اهداف و استراتژی برخورد برای افزایش چرخه عمر دارایی فیزیکی آن دارایی در قالب مدیریت دارایی های فیزیکی می‌گنجد. تدوین برنامه­های مدیریت دارایی­های (AMP[1]) در تمام مراحل چرخه عمر تجهیزات (شکل 1) از تعریف الزامات تا طراحی و بعد بهره برداری و نگهداشت و در آخر اسقاط آن اولویت اصلی سیستم مدیریت دارایی­های است. این مهم با توجه به محیط کنونی کسب‌ و کار و تغییر مداوم شرایط به یکی از چالش کلیدی سازمان‌ها تبدیل شده  و نسبت به گذشته اهمیت بیشتری برای مدیران ارشد پیدا کرده‌است.

    شکل 1. چرخه عمر دارایی­های فیزیکی

    با توجه به ساختار اقتصادی و صنعتی ایران، صنعت برق يكي از حياتي­ترين صنايع يك كشور به حساب مي­آيد. در این صنعت جریان انرژی تولید شده در مرحله آخر به شرکت­های توزیع سپرده می­شود تا با حداکثر قابلیت اطمینان مطلوب و با حداقل تلفات در اختیار مصرف کنندگان قرارگیرد. اما به دلایل بسیاری همچون  ضعف در طراحي، یکپارچه نبودن اهداف و راهبرهای مدیریت سيستم و ضعف­هایی در بهره­بردرای و نگهداشت صحیح تجهیزات نظاره­گر مشکلاتی در مدیریت این صنعت گسترده و حیاتی هستیم. به دلیل ساختار تجهیز محور شبکه­های توزیع برق راهبرد پیاده سازی نظام مدیریت دارایی­های فیزیکی مدرن می­تواند در زمره مهمترین تصمیمات مدیران ارشد این صنعت برای رفع مشکلات در حوزه مدیریت تجهیزات و نیروی انسانی بهره­بردار آنها خواهد بود.

    اما اولین گام برای شروع هر کاری  از جمله پیاده سازی سیستم مدیریت دارائی‌های فیزیکی رسیدن به شناخت کافی از شرایط موجود و برآورد فاصله از وضعیت مطلوب است. حاصل این ارزیابی نقشه راه پیاده سازی مدیریت دارایی­های خواهد بود. به صورت عملی نقشه راه پیاده سازی سیستم مدیریت دارایی­های فیزیکی از دو بخش اصلی تدوین استراتژی­ها و برنامه­های مدیریت دارایی­های فیزیکی در طی چرخه عمر آنها و همچنین یک  دوره گذار، شامل فراگیری آموزش­های لازم و انجام پروژه­های توانمندسازی برای پیاده سازی برنامه­های و تکنیک­های استانداردشده در مدیریت دارایی­های است. در سازمان­های بزرگ همچون شرکت توزیع برق استان خراسان رضوی این فعالیت با ایجاد کارگروهی در سازمان برای پیگیری پیاده سازی مدیریت دارایی­ها شروع می­شود. در ادامه به آموزش افراد دست اندرکار پرداخته خواهد شد و اهداف پیاده­سازی مدیریت دارایی­های فیزیکی و چشم­انداز شرکت در مدیریت دارایی­های آن مشخص می­شود.


    © 2024 تمامی حقوق سامانه، محفوظ و هرگونه کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.