مطالب آموزشی مدیریت دارایی های فیزیکی

    گزارش برگزاری دوره جامع آموزش مجازی مدیریت دارایی‌های فیزیکی

    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
     

    مقدمه

    ابلاغ نظامنامه مدیریت دارایی های فیزیکی توسط شرکت محترم توانیر در سال 99 گام بزرگی برای ایجاد ارزش از دارایی های فیزیکی صنعت برق بود.

    در دوران شیوع پاندمی کرونا بیش از هر زمان دیگری پروژه های آموزش و توانمند سازی کارکنان تقلیل پیدا کرد اما این تهدید، فرصت هایی ایجاد نمود و موجب توسعه آموزش های مجازی گردید. در این فضا همکاری مشترک شرکت پمکو، شرکت توانیر و شرکت توزیع نیروی برق خراسان رضوی شکل گرفت و در یک پروژه 3 ماهه، بیش از 18،000 نفرساعت آموزش در مباحث مدیریت دارایی‌های فیزیکی ارائه شده است.

     

    ابلاغ برگزاری دوره های آموزش مدیریت دارایی

    مطابق نامه شماره 1708/313/99 مورخ 11/6/1399 جناب آقای مهندس غلامعلی رخشانی مهر معاونت محترم هماهنگی توزیع و پیگیری های مجدانه دکتر مسعود صادقی خمامی، مدیرکل محترم دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر، ماموریت برگزاری دوره آموزش مدیریت دارایی به شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی واگذار گردید، که بلافاصله پس از ابلاغ ماموریت فوق، با حمایت و دستور ویژه جناب آقای مهندس محسن ذبیحی مدیرعامل محترم، مهندس وحیدباغیشنی معاون محترم بهره برداری و دیسپاچینگ، و پیگیری های مهندس ناصر نایب مجری محترم مدیریت دارایی های فیزیکی شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی ، مراحل عقد قرارداد با شرکت اطمینان پردیس مهر از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی و فرآیند ثبت نام انجام شد و طی کمتر از دو هفته از ابلاغ رسمی این ماموریت، دوره ها آغاز گردید و بدون توقف و هیچگونه تاخیر و کاملا بر اساس برنامه ریزی از پیش انجام شده و مقرر، دوره ها برگزار گردید که در این گزارش بطور مشروح ارائه می گردد.

    مدیریت قطعات یدکی، مدیریت هزینه چرخه عمر، مدیریت کار، تحلیل علل ریشه ای، سیستمهای پشتیبان در مدیریت دارایی های فیزیکی، مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی، نگهداشت و طراحی مبتنی بر قابلیت اطمینان از جمله سرفصل های اصلی این دوره بود که طی مدت زمان سه ماه برگزار گردید. همچنین بخشی از این دوره به ارائه تجربیات شرکت های توزیع پیشرو در زمینه استقرار مدیریت دارایی های فیزیکی اختصاص داده شده است که توسط مهندس وحید باغیشنی معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی، مهندس حسن حشمتی مدیر دفتر مدیریت دارایی های فیزیکی شرکت توزیع نیروی برق شهرستان مشهد و مهندس ناصر نایب مجری مدیریت دارایی های فیزیکی شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی ارائه شد. این شرکت ها با صلاحدید جناب آقای دکتر صادقی مدیرکل محترم دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر، در برگزاری مطالب دوره های مدیریت نگهداری و تعمیرات قابلیت اطمینان محور، مدیریت تغییر و نرم افزار های پشتیبانی نیز بعنوان ارائه تجربیات، مشارکت داشتند.

    دکتر زواشکیانی، مهندس ورمزیار، مهندس ملک نیازی، مهندس یوسفی، مهندس نظری، مهندس ورمزیار، خانم دکتر بانکی و مهندس چابکی، اساتید ارائه دهنده در دوره مدیریت دارایی های فیزیکی بودند که از اساتید شرکت مشاور مدیریت دارایی های فیزیکی اطمینان پردیس مهر (پمکو) می باشند.

     

    مشارکت در دوره‌ها

     بیش از 1450 کاربر از شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور برای حضور در این دوره‌های آموزشی اعلام آمادگی و ثبت‌نام کردند و بیش از 500 کاربر فعال در قالب دو گروه آموزشی در دورۀ جامع مدیریت دارایی‌های فیزیکی مشارکت کردند. این دوره‌ها که به‌صورت مجازی برگزار می‌شد، شامل 11 سرفصل آموزشی بود که از 23 شهریور تا 5 آذر 99 برگزار شدند و طی آن‌ها جدیدترین و به‌روزترین مفاهیم آموزشی و علمی دربارۀ مباحث مختلف مدیریت دارایی‌های فیزیکی به فراگیران ارائه شد. در مجموع نیز 132 ساعت آموزش به شرکت‌کنندگان ارائه شد و بیش از 18،000 نفرساعت از این کلاس‌ها بهره بردند و از مطالب آموزشی استفاده کردند.

     آمار ثبت نام و مشارکت در دوره

    ثبت نام بصورت مکانیزه و از طریق وب سایت تخصصی مدیریت دارایی های فیزیکی در صنعت برق به آدرس www.modaf.ir انجام گرفت و بستر برگزاری دوره ها، بستر بومی اسکای روم بود. در این بستر مجموعا 132 ساعت آموزش در دو گروه (هر گروه 66 ساعت) برگزار گردید. شایان ذکر است برای تمامی ثبت نام کنندگان علاوه بر ایجاد کاربری در بستر وب کنفرانس اسکای روم، کاربری دیگری در سایت modaf.ir به منظور دسترسی خصوصی به فایل ها و محتوای تصویری و ویدئویی دوره های برگزار شده، ایجاد گردید.

    نام درس

    سرفصل‌ها

    ارائه دهنده

    مدیریت دارایی های فیزیکی

    ویژه مدیران ارشد

    22/06/99 الی 26/06/99

     

    تعریف مدیریت دارایی های فیزیکی، مزایای مدیریت دارایی های فیزیکی، پشتیبانی از اهداف کسب و کار،کاهش هزینه های دوره عمر دارایی ها، کاهش ریسک تولید، پشتیبانی از تصمیمات مربوط به دارایی های فیزیکی با استفاده از داده های مالی و عملکردی تجهیزات، استفاده از الگو برداری (BENCHMARKING) برای بهبود، تشخیص پروژه های اثربخش و اجرای موفقیت آمیز آنها

    دکتر

    علی زواشکیانی

    مهندس

    مرتضی ورمزیار

    مدیریت قطعات یدکی

    30/06/99 الی 02/07/99

    مسائل موجود در زمینه قطعات یدکی و انبار، دسته بندی کامل و دقیق اقلام موجود در انبارها، نحوه مدیریت قطعات کم مصرف و پر مصرف، چگونگی ارزیابی ریسک، بهینه سازی نقطه سفارش و میزان سفارش برای اقلام کم مصرف، تعیین اقلام مازاد، اندازه پیری عملکرد و شاخص های بازار، معرفی نرم افزار برای مدیریت بهینه قطعات یدکی و انبار، نحوه چیدمان و طرح ریزی انبار

    مهندس

    امیر ملک نیازی

    تجربیات شرکت های توزیع نیروی برق مشهد و خراسان رضوی

    در استقرار سیستم

    مدیریت دارایی های فیزیکی

    06/07/99 الی 09/07/99

    مکانیزاسیون فرآیند ها، اهمیت نگرش عیب صفر، پیاده سازی فرآیند مدیریت کار، استقرار سامانه مدیریت دارایی های فیزیکی، استقرار استاندارد 61968 IEC، اتصال سامانه مدیریت دارایی های فیزیکی به سیستم جامع منابع سازمانی (EPR)، تشریح مدل بومی سازی شده مدیریت کار در شرکت های توزیع

    مهندسین وحید باغشنی، حسن حشمتی، ناصر نایب

    هزینه چرخه عمر

    13/07/99 الی 16/07/99

    بررسی گزینه های راهبردی، تعریف سطح خدمات و تعیین شاخص های کلیدی عملکرد، تمرکز بر قیمت و کیفیت عملکرد، مدیریت ریسک و ایجاد طرح برد-برد، نحوه محاسبه جریان وجوه نقد در LCC، محاسبات مربوط به ارزش زمانی پول، انتخاب بهترین گزینه به منظور کمینه سازی هزینه های چرخه عمر، شناسایی عمر اقتصادی تجهیزاتی که از الگوی عملیاتی خاصی استفاده می کنند، تصمیم گیری درباره جایگزینی با تجهیز جدیدتر و زمان انجام این کار، تصمیم گیری درباره انتخاب بین تعویض یا تعمیر تجهیز، چگونگی انتخاب مناسب ترین زمان برای تعویض تجهیز مجزا

    مهندس

     علیرضا یوسفی

    مدیریت کار

    20/07/99 الی30/07/99

    نقش برنامه ریزی و زمان بندی در مدیریت دارایی های فیزیکی، آشنایی با شش گام چرخه مدیریت کار، مزایای برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات،  شش اصل مهم در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، شش اصل مهم در زمان بندی نگهداری و تعمیرات، شاخص های برنامه ریزی و زمان بندی  فعالیت های نگهداری و تعمیرات، مدیریت مواد و قطعه یدکی

    مهندس

    رضا نظری

    تحلیل علل ریشه ای

    05/08/99 الی 08/08/99

    کلیات تحلیل علل ریشه ای (RCA)، حل مساله پیشامدمحور، اصول علت و معلولی، گام های اصلی در تحلیل موثر علل ریشه ای، تدارکات برای شروع تحلیل ها، اولویت بندی مشکلات، ابزارها و نمونه ها، تعریف معیار آستانه ای برای تحلیل و استفاده عملی

    مهندس

    مرتضی ورمزیار

    طراحی و نگهداشت

    مبتنی بر قابلیت اطمینان

    11/08/99 الی 21/08/99

    مقدمه ای برRCM,RCD، تشریح بستر و شرایطی که باید در سازمان فراهم کرد، چگونگی تعریف مسئله و جمع آوری اطلاعات، ارزیابی پیامد های خرابی، برنامه ریزی برای نگهداری و تعمیرات تجهیز، اعتبار روش های مختلف و تعیین توالی فعالیت ها، طراحی و زمانبندی، پیاده سازی فرایند،  تشکیل گروه بازبینی،ا ستراتژی های پیاده سازی، چگونگی شروع کار

    تغییرفرهنگ سازمانی

    25/08/99 الی 28/08/99

    ضرورت تغییر: چرا تغییر در سازمان‌ها ضروری است؟،  تغییر چشم‌انداز بر اساس نیاز به تغییر و هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای اجرا، مقاومت در برابر تغییر: انواع مقاومت و راهکارها برای کاهش مقاومت، هشت عامل اثرگذار سازمان در موفقیت تغییر، نهادینه‌سازی تغییر از طریق تغییر فرهنگ، فرهنگ سازمانی چیست؟، مؤلفه‌ها و نشانه‌های فرهنگ سازمان، استفاده از شبکۀ تغییر: ارتباط بین عوامل تغییر و مؤلفه‌های فرهنگ

    خانم دکتر

     سارا بانکی

    سیستم های پشتیبان

    در مدیریت دارایی‌ های فیزیکی

    02/09/99 الی 05/09/99

    پیشینه و سیر تکامل CMMS،  اجزای مختلف CMMS و نحوه عملکرد آن ها، نقض دستورکار در CMMS، مدیریت مواد، اجازه نامه ها، ابزارهای پیمانکاران و سایر منابع از طریق CMMS، چگونگی توجیه خرید CMMS، مراحل پیاده سازی CMMS، CMMSو شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)، دریافت گزارشات سودمند CMMS، چالش های پیاده سازی CMMS در سازمان ها، فرآیند صحیح انتخاب CMMS، ارزیابی CMMS

    مهندس

    مهران چابکی

     

    توضیحات

    مهمترین نقطه ضعف اعلام شده توسط شرکت کنندگان، زمان برگزاری بود که با تدبیر شرکت توانیر و شرکت توزیع برق استان خراسان رضوی، زمان دوره ها به وقت اداری منتقل شد تا رضایت افزایش یابد.

    قطع و وصل شدن صدای مدرس برای برخی از کاربران به علت نوسانات اینترنت بوده است.

    از نظر برخی از کاربران نبود حضور فیزیکی در کلاس و نداشتن ارتباط  تصویری دو طرفه را موجب عدم یادگیری ذکر کرده بودند.

    تکمیل آموزش‌ها

    • بعد از هر دوره آموزشی نمودار فراموش کردن مطالب با شیب بسیار زیادی شروع می شود و اگر مطالب آموزش داده شده در قالب پروژه عملی، اجرا نشود اثربخشی آموزش ها به کمترین میزان خواهد رسید. لذا پیشنهاد می شود شرکت محترم توانیر اقدامات اجرایی شرکت های زیرمجموعه را رصد و پایش کند.
    • پیشنهاد می شود شرکت های توزیع به صورت یکپارچه توسط افراد آموزش دیده از منظر مدیریت دارایی های فیزیکی ارزیابی شوند و نتایج به نقشه راه بدل شود.
    • پیشنهاد میگردد آموزش های تکمیلی که در سرفصل‌های این دوره‌ها نبوده است برگزار گردد تا چراغ آموزش در سازمان‌ها خاموش نگردد و در فواصل زمانی معین به نیاز‌ها پاسخ داده شود.

    دریافت گواهینامه و آزمون

    با توجه به پایان موفقیت آمیز دوره آموزش مجازی مدیریت دارایی های فیزیکی در سطح کشور توسط شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی و با حمایت معاونت محترم هماهنگی توزیع و مدیرکل محترم دفتر نظارت بر توزیع شرکت توانیر و با مشارکت شرکت اطمینان پردیس مهر، بدینوسیله ضمن تشکر از تمامی همکاران و عزیزانی که در طول دوره با ما همراه بودند، بدینوسیله شرایط و ضوابط دریافت گواهینامه حضور و گواهینامه آموزشی، اعلام می گردد. شایان ذکر است مرجع اعلام اسامی افرادی که واجد شرایط دریافت گواهینامه حضور و بالطبع شرکت در آزمون می باشند، مجری مدیریت دارایی های فیزیکی شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی می باشد:

    الف- شرایط دریافت گواهینامه حضور در دوره های آموزش مجازی مدیریت دارایی های فیزیکی:

    1- حضور در دوره های مختلف برگزار شده با نام کاربری و رمز عبور به میزان حداقل 45 ساعت (از 66 ساعت)

    2- تکمیل ثبت نام، از طریق سایت modaf.ir انجام گرفته باشد.

    3- پرداخت هزینه صدور گواهی که مبلغ آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

    تبصره:

    گواهینامه حضور برای شرکت کنندگانی که به صورت میهمان در دوره ها حاضر شده اند، صادر نخواهد شد.

    ب- شرایط دریافت گواهینامه آموزشی پایان دوره مدیریت دارایی های فیزیکی:

    به جز شرایط دریافت گواهینامه حضور در دوره های آموزش مجازی مدیریت دارایی های فیزیکی، شرایط زیر برای دریافت گواهینامه آموزشی مورد نیاز می باشد.

    1- حضور در دوره های مختلف برگزار شده با نام کاربری و رمز عبور به میزان حداقل 45 ساعت (از 66 ساعت)

    2- تکمیل ثبت نام، از طریق سایت modaf.ir انجام گرفته باشد.

    3- شرکت در آزمون مجازی که آدرس اینترنتی و زمان آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

    4- پرداخت هزینه صدور گواهی که مبلغ آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

    سه نفر برتر در آزمون، معرفی و از ایشان تقدیر به عمل خواهد آمد.

    اسامی نهایی افراد واجد شرایط شرکت در آزمون

    صدور گواهینامه حضور در دوره آموزش مجازی مدیریت دارایی های فیزیکی

    دانلود گزارش


    © 2024 تمامی حقوق سامانه، محفوظ و هرگونه کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.