مطالب آموزشی مدیریت دارایی های فیزیکی

    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

    گزارش عملکرد آموزشی سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی در شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان رضوی و سرفصل دوره های آموزشی برای شرکت های توزیع

    مدیریت دارایی های فیزیکی چیست؟
    روش ها و فعالیت های طرح ریزی شده ای است که سازمان از طریق آنها دارایی های فیزیکی، سیستم های دارایی ها و نیز هزینه ها، ریسک ها و عملکرد آنها را در طی چرخه عمر آن دارایی با هدف پیاده سازی برنامه های استراتژیک سازمان به صورت بهینه و پایدار، برنامه ریزی و مدیریت می نماید.

    مزایای مدیریت دارایی های فیزیکی:
    •    کنترل بودجه بهتر و موثرتر
    •    کاهش هزینه های دوره عمر دارایی ها
    •    افزایش بازگشت سرمایه گذاری و رشد
    •    ارتقای عملکرد زیست محیطی ، ایمنی و سلامت
    •    پشتیبانی موثر در فرآیند تصمیم گیری
    •    مهندسی مجدد سازمان
    •    مدیریت ریسک
    •    افزایش رضایتمندی مشتریان و ارتقاء شهرت کسب و کار
    •    افزایش تولید و بهره وری نیروی کار

    تصمیم گیری!
    •    ماموریت اصلی ما چیست؟
    •    اهداف و سیاست های ما کدام است؟
    •    دارایی های ما شامل چه چیزهایی می شود؟
    •    ارزش دارایی هایمان چقدر است؟ چه کارایی هایی دارند؟
    •    شرایط و عملکرد قبلی دارایی های ما چطور بوده است؟
    •    در حال حاضر وضعیت دارایی ها چطور است ؟
    •    در آینده پیش بینی می کنیم وضعیت دارای هایی ها چطور شود؟
    •    چگونه با نگهداری و ارتقاء دارایی هایمان حداکثر عمر مفید آنها استفاده خواهیم کرد؟

    چالش های پیاده سازی سیستم مدیریت دارایی ها در سازمان
    •    تغییر نگرش های پرسنل سازمان از سنتی به یکپارچه
    •    طرح ریزی استراتژی های ناقص و مبهم
    •    تببین اهداف نامتناسب با نیاز مدیریت دارایی های سازمان
    •    انگیزه و رضایتمندی پرسنل سازمان
    •    چرخش نیروی انسانی در سازمان
    •    عدم آشنایی و پیاده سازی سیستم های برنامه ریزی در سازمان
    •    استفاده از نرم افزارهای EAMS و CMMS نامناسب
    •    مشاوران نامناسب در پیاده سازی مدیریت دارایی ها
    •    عدم طرح ریزی فرآیندهای سازمان

    مراحل پیاده سازی مدیریت دارایی های فیزیکی
    •    توزیع پرسشنامه های خودارزیابی در سازمان بین افراد مختلف و در جایگاه های مختلف
    •    تحلیل و بررسی داده های دریافتی از پرسشنامه ها
    •    مصاحبه با افراد مختلف تکمیل کننده پرسشنامه
    •    تحلیل داده های جمع آوری شده
    •    تهیه گزارش ارزیابی
    •    برگزاری دوره آموزشی مدیریت دارایی های فیزیکی برای مدیران سازمان
    •    تدوین استراتژی استقرار مدیریت دارایی های فیزیکی
    •    تدوین نقشه راه سازمان
    •    پیاده سازی و استقرار سامانه مدیریت دارایی های فیزیکی (EAMS)


    اهداف مهم سطح رهبری
    •    تدوین نظام نامه راهبردی مدیریت دارایی های فیزیکی
    •    فرهنگ سازی مدیریت دارایی های فیزیکی در سازمان
    •    برگزاری دوره های آموزشی جهت مدیران و پرسنل
    •    تهیه و ابلاغ چشم انداز، خط مشی و بیانیه ماموریت
    •    تدوین استراتژی های کلان (هم راستا با استراتژی سازمان) بر اساس کارت امتیازی متوازن
    •    ایجاد سیستم های انگیزشی در راستای ارتقای بهره وری
    •    چند مهارته نمودن افراد بمنظور استفاده بهینه از نیروی انسانی
    •    اصلاح فرآیندهای منابع انسانی در راستای استقرار سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی
    •    مدیریت دانش افراد در راستای استقرار سیستم مدیریت دارایی های فیزیکی
    •    تغییر ساختار سازمانی متناسب با نیازهای سازمان

    اهداف مهم سطح الزامات
    •    استقرار نظام آراستگی (5S) در انبارها، خودروها، محیط کار و کلیه زیرساخت های اصلی مرتبط با مدیریت دارایی های فیزیکی
    •    پیاده سازی و استقرار سامانه تحت وب مدیریت دارایی های فیزیکی (EAMS) و ایجاد ارتباط با GIS، مالی و انبار
    •    تدوین برنامه های RCM بر اساس نیاز شبکه توزیع
    •    بازدید پیش بینانه تجهیزات حساس بر اساس RCM توسط آلتراسونیک، ترموویژن و سایز تجهیزات
    •    شناسایی و تحلیل علل ریشه ای (RCA) ترانسفورماتورها و تجهیزات حساس سطح فشارمتوسط
    •    تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد (KPI) و تعیین حد پذیرش برای تمامی شاخص ها و تعیین مسئول شاخص
    •    ایجاد روال بروزرسانی GIS از طریق اجرای دستورکارهای تعمیراتی اجرا شده
    •    تدوین نظام کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری

    اهداف مهم سطح تعالی
    •    تبدیل سازمان به یک سازمان یادگیرنده و یاددهنده
    •    ایجاد روالی برای بهبود مستمر تمامی فعالیت های سازمان (TQM)
    •    پایش قابلیت اطمینان شبکه و دسترسی به بالاترین سطح قابلیت اطمینان
    •    ایجاد کلاس جهانی در حوزه مدیریت دارایی ها
    •    استقرار RCM در سازمان جهت رسیدن به نتیجه مطلوب و بهینه در شناسایی معایب شبکه بر اساس GIS و سایر اطلاعات دریافتی
    •    پیاده سازی و ایجاد راهکارهای تحلیل و ریشه یابی خرابی ها
    •    استقرار نت بهره ور فراگیر (TPM)
    •    ایجاد روش های بهینه سازی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PMO)
    •    استقرار نظام 6ᵟ (شش سیگما)
    •    بهینه سازی هزینه چرخه عمر (LCC)


    لیست دوره های آموزشی مدیریت دارایی های فیزیکی:
    1- آموزش مدیریت دارایی های فیزیکی ویژه مدیران
    خلاصه موضوعات اصلی در دوره یک روزه آشنایی با مدیریت دارایی های فیزیکی
    بخش اول: معرفی مدیریت دارایی های فیزیکی
    در این بخش به تعریف و چرایی حرکت سازمان های تجهیز محور به سمت پیاده سازی مدیریت دارایی های فیزیکی پرداخته می شود. سطوح دارایی های فیزیکی سازمان و اهم موضوعات مورد بحث در هر کدام از این سطوح ارائه می شود و در ادامه در خصوص مفهوم مدیریت چرخه عمر دارایی های فیزیکی و اهمیت هر کدام از مراحل بحث می شود. پرداختن به معرفی مدل آپتایم و شرح بیشتر سطح رهبری شامل اصول تدوین استراتژی مدیریت دارایی ها و مدیریت منابع انسانی در این مدل پایان بخش قسمت اول خواهد بود.
    خلاصه موضوعات اصلی در
    دوره یک روزه آشنایی با مدیریت دارایی های فیزیکی
    بخش دوم: ضروریات پیاده سازی مدیریت دارایی های فیزیکی
    در بخش دوم با تکیه بر پنج بخش سطح ضروریات مدل آپتایم، مفاهیم مدیریت کار، مدیریت عملکرد، سیستم های اطلاعاتی پشتیبان مدیریت دارایی ها، مدیریت مواد و قطعه یدکی و مراقبت پایه توضیح داده می شود.
    خلاصه موضوعات اصلی در
    دوره یک روزه آشنایی با مدیریت دارایی های فیزیکی
    بخش سوم: تعالی در مدیریت دارایی های فیزیکی
    بخش سوم دوره به شرح و بسط بیشتر تکنیکها و روش های تعالی در مدیریت دارایی های فیزیکی اختصاص یافته است. در روش های دارایی محور ابتدا دو روش کارآمد RCM  و RCA  معرفی خواهد شد. هزینه یابی چرخه عمر به عنوان یک سیاست محوری معرفی می شود. معرفی فرایندهای اصلی در مدیریت چرخه عمر دارایی ها و توضیحاتی در خصوص اهمیت اصلاح  و به روز رسانی آنها پایان بخش دوره می باشد.

    2- آموزش نگهداشت و طراحی مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM&RCD

    3- آموزش مدیریت قطعات یدکی

    4- آموزش تحلیل علل ریشه ای

    5- آموزش هزینه چرخه عمر

    6- آموزش مدیریت کار

    7- آموزش تغییر فرهنگ سازمانی

    8- آموزش سیستمهای پشتیبان در مدیریت دارایی های فیزیکی


    دانلود مقاله آینده نگهداری و تعمیرات قابلیت اطمینان محور (RCM)

    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

    مقدمه

    کتاب تعمیر و نگهداری قابلیت اطمینان محور که توسط  Stan Nowlan و Howard Heap در تاریخ 29 دسامبر 1978 منتشر شد، طی بیش از چهل سال گذشته تقریباً در صنایع مدرن صنعتی انقلابی ایجاد کرده و باعث کاهش هزینه ها شده است. همچنین RCM تجهیزات را بهبود می بخشد و باعث نجات جان انسان ها می شود.

     بزرگترین کمک به توسعه RCM توسط آقای جان موبری بود که پانزده سال پیش درگذشت. وی در کتاب خود " تعمیر و نگهداری قابلیت اطمینان" که در سال 1991 منتشر شده است، در مورد RCM گفت:

     "تقریباً در هر زمینه ای از تلاش های سازمان یافته بشر، هم اکنون RCM مهم ترین نقش را در مدیریت دارایی های فیزیکی ایفا می کند، همانطور که حسابداری یک نقش مهم در مدیریت دارایی های مالی به حساب می آید."

    برای دانلود مقاله آینده نگهداری و تعمیرات قابلیت اطمینان محور (RCM)، روی لینک دانلود کلیک کنید.


    دانلود مقاله چگونه زمان آچار به‌ دستی (wrench time) تکنسین های نگهداری و تعمیرات را بیشتر کنیم؟

    امتیاز کاربران

    ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال

    بر اساس گزارش‌های عملکرد شرکت‌های کلاس جهانی، تکنسین‌های نت فقط بین 25% تا 35% از وقت خود را صرف انجام کار تعمیراتی می‌کنند و 65% تا 75% از زمان خود را در روز صرف کارهای غیر بهره ور می‌کنند! این درحالی است که بر اساس ارزیابی ها و پروزه های انجام گرفته توسط من و همکارانم در سال های اخیر، این شاخص در بین شرکت های بزرگ ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است! برای اینکه تکنسین های نت کارایی و اثربخشی بالایی داشته باشند، فراهم کردن تمامی آنچه آن‌ها برای انجام دستور کار (work order) نیاز دارند، بسیار حائز اهمیت است.

    برای این کار می‌بایست ابزار و قطعات یدکی موردنیاز ، تمامی اسناد، مدارک، نقشه‌ها، اطلاعات فنی، کاتالوگ تجهیزات، دستورالعمل‌های سازنده و ... به‌طور کامل در دستور کار لحاظ شده و در دسترس آن‌ها قرارگرفته باشد. زمانی که این اطلاعات در دسترس نباشند، زمان آچار به‌ دستی آن‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد. منظور از زمان آچاربه ­دستی مدت‌زمانی که نیروهای تعمیراتی بدون احتساب زمان‌های پیش‌نیاز و پس‌نیاز، صرفاً مشغول تعمیر، تعویض و یا پایش وضعیت تجهیزات هستند. تجربیات جهانی نشان می‌دهد که در اغلب موارد تکنسین‌ها و استادکاران زمان ارزشمند خود را به‌ ناچار صرف انجام وظایف سایر واحدهای دخیل در مسئله برنامه‌ریزی و اجرا فعالیت‌های تعمیراتی می‌کنند؛ چراکه اطلاعات موردنیاز آن‌ها در اختیارشان قرار نگرفته است. بر اساس گزارش‌های بین‌المللی این مسئله باعث کاهش زمان آچار به‌ دستی تا میزان 30% می‌شود.

    حال چطور می‌توانیم ارزش نیروهای تعمیراتی خودمان را حداکثر کنیم و زمان آچار به‌ دستی (Wrench Time) آن‌ها را افزایش دهیم؟

    برای دانلود مقاله چگونه زمان آچار به‌ دستی (wrench time) تکنسین های نگهداری و تعمیرات را بیشتر کنیم، روی لینک دانلود مقاله کلیک کنید.


    © 2024 تمامی حقوق سامانه، محفوظ و هرگونه کپی برداری از مطالب سایت با ذکر منبع مجاز می باشد.